ZaaKado heeft jarenlange ervaring met gepersonaliseerde relatiegeschenken, kerstpakketten, promotie-artikelen en actiemarketing. Onze tips & trucs voor een succesvolle beurs deelname delen wij graag met u:
Uniek contactmoment
Deelnemen aan een beurs geeft u de kans om uw organisatie op ludieke wijze aan de doelgroep te presenteren. Maar het is een flinke investering. Niet alleen financieel, maar ook in mankracht en voorbereidingstijd. Hoe zorg je ervoor dat het een succesvolle beurs wordt? En dat u die tijd en moeite weer terugverdient? We geven hieronder vijf tips om van elke deelnemer aan en beurs een daverend succes te maken.
Tip 1: Zet bezoekers van de beurs op de 1e plaats
Bij de voorbereidingen is het heel verleidelijk om uit te gaan van de vraag wat u graag wilt vertellen of laten zien aan de beursbezoekers. Welk product wilt u promoten? Welke unieke dienst heeft u te bieden? Trap niet in deze valkuil. Het is veel beter om eerst te bedenken wat uw doelgroep graag wil horen. Welk probleem willen zij graag oplossen? Waar hebben zij behoefte aan? Waar zijn zij naar op zoek? Bedenk dan pas wat u zelf zou willen bereiken met uw deelname. Want de kans op succes is het grootst, daar waar de belangen elkaar overlappen. Houd dit dus goed voor ogen bij de inrichting en voorbereiding van uw stand.
Tip 2: Laat zien waarom uw bedrijf uniek is
Wat is uw Unique Selling Proposition (USP). Een USP is uw unieke verkoopargument. Ofwel, dé reden waarom klanten nu juist bij u moeten aankloppen. Houd ook hierbij altijd de behoefte van uw klanten voor ogen. Dus vertel niet wat het product allemaal kan. Maar wel wat de voordelen zijn voor uw klant. Beschrijf niet wat uw dienstverlening inhoudt. Maar schep een beeld van hoe u de klant helpt om een bepaald probleem op te lossen. Het is juist sterk om bij een beurs te focussen op een of enkele producten of diensten. Zet die in de schijnwerpers. Dat is duidelijk te communiceren. En als u eenmaal de aandacht hebt, krijgt u zeker nog de gelegenheid meer over uw organisatie te vertellen.
Tip 3: Wees verrassend
Aandacht trekken... daar gaat het uiteindelijk allemaal om bij een beurs. Hoe zorg je dat bezoekers juist uw stand bezoeken te midden van al het aanbod ? Allereerst door een opvallende inrichting. Zorg dat je anders bent dan anderen. Maar hou het wel overzichtelijk. Dat kan bijvorobeeld met een grote visual. Daarmee laat u direct zien wat u te bieden heeft. Gebruik daarbij evt. een korte, krachtige tekst. En natuurlijk het allerbelangrijkste: maak een onvergetelijke indruk! Hoe? Door uw presentatie, uw oprechte interesse in de bezoeker, uw kennis over de producten enzovoorts.
Tip 4: Zorg dat uw organisatie herinnerd wordt
Stel, uw potentiële klant weet nu wie u bent. En wat hij of zij van u kan verwachten. Nu is het zaak om onvergetelijk te worden. Dat kan door een origineel aandenken mee te geven. Een cadeau dat een link legt tussen uw bedrijf of product en de behoefte van die persoon. Met andere woorden, een passende giveaway waarmee uw organisatie top of mind blijft. Ook na het verlaten van het beursgebouw. Bijvoorbeeld door een goed schrijvende en duurzame pen of een opvallende mok in uw bedrijfskleuren met uw logo. Want producten die dagelijks gebruikt worden, komen steeds weer bij de doelgroep onder ogen. Andere verrassende promotionele artikelen zijn bijvoorbeeld een USB-stick, een paraplu, een milieuvriendelijk notitieblok, enzovoorts.
Tip 5: Houd contact na de beurs
Herkent u dit? U heeft een geweldig gesprek met iemand gevoerd tijdens de beurs, uw visitekaartje achtergelaten. En vervolgens blijft het pijnlijk stil. Terwijl het juist gaat om nieuwe contacten leggen en relaties aangaan! Denk dan nog eens goed aan het doel dat u had met deze beurs deelname. Dat had ongetwijfeld te maken met de lange termijn. Dus zorg dat u ook na de beurs tijd en menskracht heeft om alle leads grondig op te volgen. Maak daarbij gebruik van alle informatie die u ter beschikking heeft. En ook hier geldt uiteraard: stel uw (potentiële) klant centraal.