Relatiegeschenken kunnen je relatie sterk bepalen. Maar hoe vind je dat ene, onderscheidende, opvallende, originele geschenk of weggevertje?
Een relatiegeschenk is een prima middel om je marketing, communicatie of PR-doelen te bereiken. Tenminste, als je een goed relatiegeschenk inzet, maar aan welke criteria moeten ze voldoen?
Ben je wel jezelf?
Onderzoek wijst uit dat het overgrote deel van de ontvangers het heel belangrijk vindt dat een relatiegeschenk past bij de corporate identity, bij het merk etc.. Je zou ook kunnen zeggen dat relatiegeschenken ‘eerlijk’ moeten zijn. Je moet je er niet heel anders mee voordoen (veel grappiger, filosofischer, milieuvriendelijker etc.) dan je in werkelijkheid bent. De ontvanger mag geen tegenstrijdigheid voelen tussen zijn/haar beleving van een organisatie of merk en het ontvangen relatiegeschenk. Voldoet het geschenk niet aan de verwachting, dan kan het geschenk een teleurstelling veroorzaken (‘flauw’, ‘overdreven’, ‘goedkoop’, ‘saai’ etc.) en je in sommige gevallen zelfs schade toe doen.
Is de boodschap helder?
Als je consequent bouwt aan je bepaald imago dan kan het juiste relatiegeschenk je hierin goed ondersteunen. Zo kan een organisatie met een ‘groen/bewust’ imago dat imago nog eens een stuk versterken door met een relatiegeschenk creatief op dat groene karakter in te spelen. Wanneer je dan ook nog laat merken dat de ‘milieuvriendelijkheid’ van het geschenk zelf bij je keuze heeft meegespeeld (verpakking, drukmethode, gerecycled materiaal, duurzaam geproduceerd etc.), dan is de boodschap helder bij de ontvanger.
Wil je opvallen, jezelf onderscheiden? Begin dan op tijd!
Op beurzen slepen bezoekers vaak tassen vol met informatie en aardigheidjes mee naar huis. Je moet je daarom onderscheiden en dat gaat verder dan het opdrukken van het bedrijfslogo. Het draait allemaal om creativiteit. Neem dus de tijd om iets leuks en origineels te bedenken, te vinden en te realiseren en wacht niet tot het laatste moment. Je kunt natuurlijk altijd vragen om professioneel advies.
Is je geschenk in verhouding met je zakelijke relatie?
Kado’s kunnen goed passen bij de opdrachtgever, diens product/dienst, evenals bij de ontvangers, en toch minder effectief zijn. Een extreem voorbeeld is: het pakt volkomen averechts uit wanneer je via vaak geautomatiseerde klantsystemen een promotionele pen stuurt naar degene die net voor € 500.000 euro bij je heeft besteld. Het is dus cruciaal je de onderlinge relatie goed inschat (en dat vooral vanuit de beleving van de ontvanger).
Besteed je budget effectief
Dit lijkt een simpele vraag, maar hierachter liggen meerdere dilemma’s, zoals:
- Wat levert meer op: een actie met geschenken of een avondje uit met je doelgroep?
- Kwaliteit of kwantiteit: minder geschenken van hoge kwaliteit of meer, maar van een goedkopere kwaliteit?
- Met hagel of scherp schieten: een giveaway voor een grote groep of een passend geschenk voor een selecte groep?
- Wil je één relatiegeschenk voor alle relatiegroepen of kies je voor een geschenk per doelgroep?
Distributie
Ook dit beïnvloedt je geschenken-keuze. Reiken vertegenwoordigers het persoonlijk uit na een kennismaking, staat het op de beurs, zit het in een mailing of als aardigheid bij de uiteindelijke bestelling? De relatiegeschenken en de manier waarop de gift de relatie bereikt, moeten dus ook op elkaar aansluiten: zowel qua volume, kwaliteit, prijs, verpakking et cetera.
Marketing- & communicatieplan
De vragen uit bovenstaand artikel kun je alleen zinnig beantwoorden door terug te grijpen op je marketing/ communicatieplan. Dat plan geeft helderheid over onder andere:
- Wat je wil bereiken?
- Hoe bereik je je doelgroepen (strategie)?
- Wat is je boodschap?
- Hoeveel stuks heb je nodig?
- Wat mag het totaal kosten?
Dat is je belangrijkste houvast bij het kiezen uit die tien- of honderdduizenden geschenken en bij de verdere invulling van die keuze. Natuurlijk kunt u vrijblijvend een beroep doen op de ervaring van onze Projectmanagers. Neem daarvoor gerust contact met ons op.
TIP! – Interessante links:
- Relatiegeschenken: Waar, waarom en wanneer zet je ze in?
- Hoe kies je de meest effectieve relatiegeschenken?
- Welk geschenk past bij jouw doelgroep?