Hoe kies je de meest effectieve relatiegeschenken?

Effectieve relatiegeschenken: alléén wanneer je de juiste keuzes maakt zijn zakelijke geschenken een effectief marketing & promotiemiddel.

Goede relatiegeschenken kunnen soms jarenlang en met een goed gevoel door de ontvanger worden gebruikt. Dat alleen al geeft aan dat een succesvol relatiegeschenk een belangrijk middel kan zijn om je marketing-, communicatie- of PR-doelen te bereiken. Zo kunnen slecht gekozen relatiegeschenken het tegenoverstelde bereiken. Een routineus, niet doordacht of niet creatief kado dat niets oproept bij de ontvanger, verdwijnt in een la of erger nog in de prullenbak. ‘Hadden ze nou niet iets originelers of meer functioneler kunnen bedenken?’ Het juiste kado idee is dus cruciaal.

Hoe kies je de juiste zakelijke geschenken?

Dé cruciale vraag bij het kiezen en invullen van relatiegeschenken is:

  • Past het geschenk bij de organisatie?. (bijv. de bedrijfssfeer, uw visie, uw motto)
  • Past het bij wat je aanbiedt? (de branche waarin je werkt)
  • Past het bij je doelgroep? (mannen, vrouwen, creatief, de bouw etc)
  • Past het in de onderlinge relatie?
  • Past het bij de marketing- en communicatiedoelen?

Veel bedrijven volgen nog steeds de omgekeerde weg. Ze zijn gecharmeerd van een bepaald geschenk en met dat kado idee in het hoofd vragen ze zich nauwelijks af wat voor doel het moet dienen, wie ze precies willen bereiken en al helemaal niet of dit voor dat doel en die doelgroep wel het meest geschikte middel is. Tijd voor verandering!

Wat is je communicatie- of PR-doel? 
  • de naamsbekendheid bij potentiële klanten of bestaande relaties vergroten
  • een nieuwe activiteit, nieuw merk / product onder de aandacht brengen
  • het contact aanhalen
  • de response op je mailing verhogen
  • de merkbinding bij je klanten verhogen
  • op het juiste moment aandacht voor je product of dienst
  • de relatie stimuleren naar je stand te komen
  • de verkoop gedurende een bepaalde termijn vergroten
  • een bepaalde prestaties of diensten te belonen
  • de winkelcommunicatie ondersteunen in de klantenbinding
  • het wij-gevoel bij de eigen werknemers vergroten
  • een ingang krijgen bij bepaalde groep beslissers
  • ondersteuning van andere marketing-, communicatie- of PR-activiteiten;
Passen de relatiegeschenken bij het doel?

Vele geschenk acties gebeuren nog steeds op het laatste moment. Er is een beurs of evenement gepland en op het laatst wordt bedacht dat het toch ook wel aardig is als je naast je folders ook nog wat anders uit te delen hebt. Gauw nog wat pennetjes bij laten drukken! Dat werkt niet!  Nou ja, minder. Je laat in ieder geval een heel mooie kans liggen om jezelf te profileren, op te laten vallen en te onderscheiden met een goed gekozen relatiegeschenk.

Maakt je doelstelling SMART

Belangrijk is dat je duidelijk voor ogen hebt wat je met het promotiemiddel (het relatiegeschenk) wilt bereiken. Maak je doelstellingen vervolgens SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). Pas dan kun je achteraf bekijken of de geschenk-actie een goed middel was. Het doel is nóóit: ‘gratis kado’s weggeven’. Dat is hooguit de strategie (en dan nog moet die wel wat verder doordacht worden).

Een heldere keuze voor een bepaald doel maakt het kiezen uit de vele duizenden relatiegeschenken ook een stuk makkelijker en effectiever.

 Wilt u echt iets speciaals, een uniek of opvallend relatiegeschenk?

Graag maken wij een afspraak met u om samen tot het juiste geschenk te komen. Laat ons mee zoeken en meedenken! Bij ZaaKado hebben wij jarenlange ervaring op het gebied van zakelijke geschenken. Wij hebben met heel veel verschillende leveranciers (internationaal) zeer goede contacten. Ook met partijen die normaliter niet in een webshop of online gevonden kunnen worden en daardoor origineler en unieker zijn t.o.v. uw concurrentie.

Aanvullend artikel: Relatiegeschenken: Waar, Wanneer & Waarom zet je ze in?

Zoekt u effectieve relatiegeschenken? Neem dan gerust contact op één van onze adviseurs.

ZaaKado B.V., Hertzstraat 8 | 2652 XX Berkel en Rodenrijs | +31 (0)85-4863750 | info@zaakado.nl |www.zaakado.nl |www.kadoshopmanager.nl

relatiegeschenken, promotionele artikelen, spaarprogramma's en loyaliteitsprogramma's

    Vragen? Stel uw vraag hieronder: