Relatiegeschenken: Waar, wanneer & waarom zet je ze in?

De 8 belangrijkste redenen voor het inzetten van een relatiegeschenk:

Wat is het geschenk dat jij je nu nog kunt herinneren? Dat is waarschijnlijk het kado waarbij jij  het gevoel kreeg dat de gever de moeite heeft genomen om iets uit te zoeken dat écht bij jou past. Dan komen we eigenlijk al direct tot de kern; Iets geven wat écht bij iemand past.

1 – Relatiegeschenken bereiken rechtstreeks de doelgroep

Dit klinkt vanzelfsprekend, maar vergelijk het eens met een advertentie, folder, open dag, postale mailing, digitale mailing. Het budget wordt zeer effectief ingezet en jouw boodschap komt rechtstreeks bij de doelgroep aan via een direct en persoonlijk contactmoment.

2 – Geschenken worden gewaardeerd

Een belangrijk voordeel van deze vorm van promotie is dat maar weinig mensen er zich aan ergeren. Terwijl de onwillige ontvangers zich vaak storen aan tv-commercials, knipperende website animaties en verkoop telefoontjes, worden gratis kado’s absoluut gewaardeerd en dankbaar in ontvangst genomen.

3 – Grote impact & kosten effectief

Een relatiegeschenk is erg kosteneffectief in vergelijking tot een advertentie of media campagne. Een belangrijke reden daarvoor is dat een relatiegeschenk, mits goed gekozen, een lange levensduur hebben. Zij zorgen ervoor dat jouw boodschap voor een langere tijd en op meerdere momenten bij de doelgroep terecht komen.

Voorbeeld: Een simpel bedrukt 100 vels notitieblokje levert je minimaal 100 ‘onbewuste’ contactmomenten op en vaak nog veel meer wanneer de memo velletjes anderen bereiken.  Daarnaast kan een relatiegeschenk een emotionele waarde overdragen of toevoegen aan je boodschap die met andere communicatie- en marketingmiddelen moeilijk te bereiken is.

4 – Groeiend aantal mogelijkheden 

De bedrukkingsmogelijkheden van promotionele artikelen zijn enorm vooruitgegaan. Personaliseren van relatiegeschenken is vanaf steeds lagere aantallen mogelijk en ook veel meer producten kunnen op verschillende manieren bedrukt worden.  En je hoeft er nu meestal geen weken meer op te wachten. Ook zijn er inmiddels tienduizenden, zo niet honderdduizenden, promotieartikelen beschikbaar voor een eigen invulling, dus de mogelijkheden zijn eindeloos. Laat u door ons inspireren door de ZaaKadotips.

5 – Relatiegeschenken zijn ‘hip’

Allereerst willen wij een vooroordeel wegnemen: relatiegeschenken zijn beslist niet achterhaald. Het lijkt misschien soms zo wanneer je denkt aan die zoveelste muismat of balpen. Promotieartikelen zijn ook echt van deze tijd, ze zijn zelfs hip. Identity building doe je door de juiste producten om je heen te verzamelen. Kijk eens goed om je heen, op kantoor of zelfs bij jou thuis. Welke bedrijfsnamen of logo’s zie jij onbewust dagelijks voorbij komen? Denk aan de uitgekiende marketingcampagne zoals ‘de moestuintjes’ van een groot supermarktmerk. Promotionele artikelen / relatiegeschenken zijn dus juist hip. Ze kunnen een hype dragen en de doelgroep naar je toe trekken.

6 – Verhogen voorkeur en loyaliteit

Een oude marketing wijsheid luidt: het behouden van een bestaande klant kost minder dan het binnenhalen van een nieuwe. Bij het verstevigen van bestaande relaties kan een relatiegeschenk een sterke rol vervullen. Je kent de doelgroep of relatie, waardoor je veel eenvoudiger een specifiek relatiegeschenk kunt kiezen. Deze zal bij uitstek de relatie versterken en de loyaliteit en daarmee de omzet verhogen. Lees meer hierover in het artikel relatiegeschenken verhogen loyaliteit en voorkeur en bekijk eens de mogelijkheden qua spaar en loyaliteitsprogramma’s. Deze middelen kunnen een grote bijdrage leveren aan de loyaliteit, maar zeker ook te gebruiken als een direct en natuurlijk communicatiemiddel met jouw doelgroep.

7 – Opvallen en onderscheiden

Promotionele artikelen zijn een ideaal middel om de effectiviteit van andere PR-, marketing- en communicatie-activiteiten te vergroten. Denk aan een mailing. Je stopt er een (niet al te vlak) artikel in en de afwijkende vorm zorgt er al voor dat het opvalt tussen de andere post. Bovendien heb je een goede kans dat de ontvanger een tijdje met je mailing bezig is (ruikend, luisterend, bekijkend, tastend, etc.). Maar ook voor andere activiteiten zoals een evenement, een beurs, de presentatie van een nieuw product kan een relatiegeschenk een zéér belangrijke rol spelen waardoor jou product eruit springt!

8 – Concurrentie

De concurrentie doet het (in veel gevallen) ook. Dat is inhoudelijk misschien niet zo’n sterk argument, maar toch is er geen ontkomen aan: met het goedkoper worden van onder andere de druktechnieken zijn in ieder geval de T-shirts en mokken bijna niet meer weg te denken. Dit legt natuurlijk een hogere druk op je creativiteit: hoe zorg je dat je er uitspringt? Daar komen wij eraan te pas, voor de creatiefste ideeën neem je contact  op met ZaaKado!

Om een idee te krijgen van wat de concurrentie zoal bestelt, de volgende categorieën relatiegeschenken lijken qua besteed budget het populairst (in afnemende volgorde) onder marketeers op internet:

Populairste relatiegeschenken
  1. Kleding
  2. Schrijfwaren
  3. Glaswerk/keramiek
  4. Kalenders
  5. Bureau accessoires
  6. Snoeppotten, klokken
  7. Textiel (handdoeken, strandlaken e.d.)
  8. Lanyards, magneten, usb sticks e.d.
Relatiegeschenken worden het vaakst ingezet bij
  1. Activiteiten gericht op zakelijke contacten op directie niveau
  2. Programma’s gericht op dealers en distributeurs (lees ook: Loyalty)
  3. Programma’s gericht op de eigen werknemer-relaties (sfeer)
  4. Beurzen, tentoonstellingen en evenementen Artikel: 5 tip om je te onderscheiden op een beurs
  5. Brand awareness
  6. Werknemer prestaties; lees het artikel: Waarderen is een fundamentele behoefte
  7. Public Relations
  8. Introductie van nieuwe producten/diensten
Conclusie

Een relatiegeschenk is een effectieve manier om rechtstreeks met je (potentiële) relaties in contact te komen en deze band te verstevigen. Het is een uitstekend en modern middel dat thuishoort in je relatiemanagement.

Bekijk voor meer inspiratie onze webshop !

Interessant artikel? Deel het!

Vond je dit artikel interessant en waardevol? Delen wordt gewaardeerd. Of laat hieronder een reactie achter.

Aanvullende artikel: Hoe kies je de meest effectieve relatiegeschenken?

Vragen? Bel of mail ons gerust even!
ZaaKado B.V. | Hertzstraat 8 |2652 XX Berkel en Rodenrijs | +31 (0)85-4863750 | info@zaakado.nl | www.zaakado.nl

    Vragen? Stel uw vraag hieronder: