15 dec 2014
december 15, 2014

Bedrijven delen weer gul geschenken uit

0 reacties

Relatie geschenken, premiums en leuke gadgets, bedrijven delen weer gul kado’s uit aan relaties, klanten en personeel. De crisis is voorbij. Ondernemers stralen weer vertrouwen uit. Dit is het moment om personeel en relaties met iets leuks te verrassen.

De schwung komt er weer in

In de aanloop naar de feestdagen beleven importeurs en groothandels van promotionele artikelen drukke tijden. Het is nog niet zoals vanouds, maar de schwung komt er weer in. De markt van promotionele artikelen en relatiegeschenken is enorm conjunctuurgevoelig. In goede tijden wordt royaal besteld, ondernemers investeren graag om hun bedrijf positief in de markt te zetten. Bedrukte pennen of T-shirts, voorzien van het eigen logo, usb-sticks met een pakkende tekst erop, met een klein budget kan je al een grote indruk maken.

Trotse medewerkers

Ook voor de ‘internal branding’ hebben promotieartikelen een belangrijke toegevoegde waarde. Medewerkers zijn blij met een onverwacht geschenk en zij dragen vaak met trots een jas of paraplu met het logo van hun eigen bedrijf. Dit vergroot het ‘wij-gevoel’ en versterkt de betrokkenheid met het merk.

Eén miljard omzet in de branche

‘We hebben harde klappen opgelopen’, verklaart Joop van Veelen, voorzitter van branchevereniging Platform Promotional Products, waarbij 300 leveranciers en distributeurs zijn aangesloten. De Nederlandse markt vertegenwoordigde in de hoogtijperiode een omzetwaarde van €1,3 mrd. Nu gaat er minder dan €1 mrd om in de branche. Alleen de grote marketeers zoals Albert Heijn en Coca-Cola zijn aan de weg blijven timmeren. Zij moeten de band met de consument bewaren met allerlei opvallende acties, ook in minder goede tijden.

De markt van relatiegeschenken herstelt

Sinds eind vorig jaar begint de markt van relatiegeschenken weer op te leven. ‘Broos, maar hoopvol’, zo karakteriseert Van Veelen het herstel. De omzet gaat niet meteen met tientallen projecten omhoog, maar met procentjes. Het eerste halfjaar was de groei nog achter de komma, na de zomer is het harder gegaan.

Bron: FD 12 december 2014

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*